صفحه اصلی"ارسال نظرات"هفته نامه خاتم"خواندنی ها"بروشور
شنبه ٠٥ مهر ١٣٩٩
اخبار > مختصری در باب پدیده ای به نام «ده نمکی»
 


    جمعه ١٩ ارديبهشت ١٣٩٣

    

   مختصری در باب پدیده ای به نام «ده نمکی»

    مردی که حق ندارد مردم را بیشتر از ما بفهمد!  

   

 

فرهنگ ایرانی به دلیل امتیازات منحصر به فردی که در طول قرون گذشته و به ویژه در دوره اسلامی کسب کرده، محاسبات نظریه پردازان مخالف خود را در دنیای امروز به چالش کشیده است. این فرهنگ، با انقلاب اسلامی 57، درون مایه ناب و فرو خفته خویش را به نمایش گذاشت و در طول 35 سال گذشته در هر مقطعی که خیال جدا کردن مردم از حکومت در فکر معارضان نقش می بست، به سرعت با یک جنبش و حضور مردمی تمام آن خیال های کاذب در هم می ریخت.

 

لیبرالیسم غیربومی و روشنفکری وطنی هرکدام همچون دو لبه یک قیچی همواره در زمینه های گوناگون مشغول طرح ریزی برای قطع تمامیت و اصل نظام اسلامی هستند. شکست این جبهه ها در حوزه های نظامی و سیاسی منجر به آن شده که بیش از پیش در حوزه فرهنگ و اقتصاد، اقدام به جرای برنامه های تخریب کننده علیه باورهای مردم نمایند و در نهایت با تعمیق شکاف میان حکومت و مردم، مقبولیت را از نظام اسلامی بزدایند.

 

بسیاری از فیلم ها و سریال های داخلی که در طول 20 سال گذشته تولید و پخش شده اند به شکل معناداری از یک محور ثابت و حساب شده برای اهداف مذکور برخوردارند. محوری که به طور گام به گام با تمرکز بر تغییر سبک زندگی جامعه از الگوی مکتبی به الگوی لیبرالیستی می کوشد ذائقه ها را تغییر دهد.

 

در این فضا نگاه به جوشش توانمندی های هنرمندان انقلابی در حوزه گفتمان انقلاب اهمیت بسزایی پیدا می کند. سینمای گفتمانی اگرچه در طول سالیان گذشته از غربت بالایی رنج می برده، اما رتباط هر چند ضعیف خود را با جامعه قطع نکرده است. تحولی که از منظر جلب نگاه عمومی به این گفتمان در سینما با ورود ده نمکی ایجاد شد، یکی از آن مقاطعی است که پیش تر بیان شد. مقطعی که توده های مردم محاسبات دشمن را به هم می ریزند.

 

 جریانی که با سرمایه گذاری های فراوان مدعی بود توانسته گیشه های سینما را بر اساس ذائقه هایی که خود برای مردم تعریف می کند در اختیار بگیرد، با رقیبی جدی مواجه شد. ده نمکی نشان داد که ادعای فهمیدن مردم توسط طبقه خاصی از سینماگران چندان با واقعیت سازگار نبوده است. روشنفکرانی که به ویژه از دوره دوم خرداد بدین سو دوربین را به سمت قشر بسیار محدودی از جامعه چرخانده و در عمل توده های مردم و پرداختن به آنها را از درون کادرهای خود بیرون کرده بودند.

 

این نقطه ضعف، در نقطه مقابل، به نقطه قوت آثار ده نمکی تبدیل شد. ده نمکی توانست برای مرحله دوم پس از تاریخ فیلم سازی ایران از دهه شصت بدین سو، مردم را به متن فیلم ها و داستان های خود وارد کند. سه گانه اخراجی ها، مجموعه تلویزیونی دارا و ندار، رسوایی و معراجی ها همگی در یک نکته مشترک هستند و آن برجسته بودن حضور طبقات عمومی مردم در دل فیلمنامه است. بن مایه طنز و ادبیات ساده و روانی که ده نمکی در جایگاه نویسنده برای آثار خود برمی گزیند نیز یکی دیگر از عوامل موثر در برقراری ارتباط میان آثار او و مخاطب است.

 

ظهور ده نمکی در سینمای ایران برای بسیاری از روشنفکران مدعی، گران تمام شده است. و البته این مسئله، امری طبیعی و قابل پیش بینی است. این طبقه از سینماگران بیش از آنکه به مردم و مشکلات آنها بیندیشند، دغدغه نان دارند. برخی از آنها برای شهرت می جنگند و برخی برای دیده شدن. اما زمانی که فیلم آنها تحت تاثیر آثار ده نمکی در حاشیه قرار می گیرد و نان، شهرت و دیده شدنش مورد تهدید قرار می گیرد، زبان ها و قلم ها برای تخریب ده نمکی آغاز به کار می کنند، زیرا ده نمکی جنس دغدغه اش با آنها متفاوت است.

 

البته بدون ذکر این نکته یقینا نوشتار حاضر ناتمام است که آثار ده نمکی نیز خالی از ایراد نیست و انتقادات به جا و قابل تاملی بر آنها وارد است. اما باید توجه داشت که در مسیر انتقاد، از چه چیزی انتقاد می شود. گاهی سوژه انتقاد، فیلمی است که به طور آشکار و علنی در تلاش است اعتقادات و باورهای دینی و ملی مردم را با برنامه ریزی قبلی مورد خدشه قرار دهد که در این صورت انتقاد، شکل مخصوص به خود را دارد. اما در حالتی دیگر، فیلم مورد انتقاد یک اثر مطابق با گفتمان انقلاب اسلامی است و نتیجه پایانی آن تبیین یک ارزش والای ایمانی برای مخاطب است. بدیهی است که در این دو فاز متضاد، جنس انتقادات نیز با یکدیگر متفاوت است.

 

در خصوص آثار ده نمکی و از منظر حواشی بار شده بر محور اصلی فیلم، همواره ایرادات مهمی قابل مشاهده است. پرداختن به دیالوگ های جنسیتی و استفاده از عبارات سخیف در گفتار شخصیت ها، تنها بخشی از ایرادات وارد بر آثار ده نمکی است. سوژه هایی که برای نمونه در فیلم رسوایی بیش از حد انتظار به چشم آمد و موجب رنجش می شد. هر چند که پیام نهایی فیلم های ده نمکی ارزشمند و نیاز جامعه است، اما به این نکته اساسی نیز باید توجه داشت که گویایی پیام های ارزشی فیلم نباید با حواشی غیر ضرور مخدوش شود.

 

مرتضی جمشیدی

 

 

 

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




بسته های ویژه
کیست هیداتید/ انگل های سگی میزبان توت فرنگی ها
خون دماغ‌های بی‌دلیل نشانه‌ چیست؟
دیابت چگونه بر چشم‌ها اثر می‌گذارد؟
152هزار مجرد قطعی در کشور/ پیامدهای تجرد قطعی در سطح فرد، خانواده و جامعه
سریعترین خودروی جهان + تصاویر
یادداشت دانشجوی دانشگاه رازی درباره اکران «حرام‌زاده‌های بی‌شرف»؛
نگاهی به سریال «کیمیا» ساخته جواد افشار
ماجرای فیتیله ای که پایین کشیده شد
سرانه 200تومانی جوانان از بودجه سالانه!
سربازی آقازاده‌ها با طعم پارتی‌بازی!
جملات فرهنگی ! چند دقیقه تأمل
چرا زنان ایرانی به خودشون نمیرسند؟
دولت کرکره گزارش را پایین کشید!
الزامات اخلاقی دانشجویی
نشست هم اندیشی ویژه استادان دانشگاه برگزار گردید
نگاهي به چند فيلم جشنواره فجر امسال
مدگرایی از منظر اسلام
كتابي با عنوان كتاب "آقازاده عزيز"
شبکه‌های اجتماعی؛ و اهمیتی به اندازه انقلاب اسلامی
خانم ها حتما بخوانند؛ این چادر دستم بگرفت و پا به پا برد
اندر احوالات گوشي موبايل...
کارتون‌های دیروز و امروز در سایه فراماسونری
سبك زندگي ایده آل در کتاب «لاف عشق»
درباره جلد بیست و چهارم مجموعه یادگاران؛ کتاب شهید غلامعلی رجبی
سربازی آقازاده‌ها با طعم پارتی‌بازی!
مد اسلامی ـ ایرانی همراه با خلاقیت اما بدون حامی
سبک زندگی در بیان امام حسین علیه السلام
توصيه آيت الله بهجت درباره فوايد زيارت عاشورا
«من زنده‌ام» کتابی که هر کسی یک بار باید آن را بخواند
رشد باکتری های ضد اجتماعی در خوابگاه های کشور
طراحی لباس اسلامی، پروژه‌ی فرهنگی یا اقتصادی؟!
مبارزه با انحرافات اخلاقی با ازدواج آسان
هشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلاب
مهم ترین روش تهذیب نفس دانشجو
در ابتدای انقلاب مسئولین می‌گفتند چرا بودجه کشور را در اختیار این جوانان بی تجربه قرار دهیم؟
فیلم: گزارش bbc از خشونت جنسی در اروپا
«شهوت پنهان» یکی از دلایل ریزش‌ها در امت اسلامی
ماجرای تشرف محمد بن عیسی بحرینی و گرویدن حاکم بحرین به مذهب شیعه
پهپادهای ایرانی چگونه بلای جان ناوهای آمریکایی شدند؟ + فیلم
واکنش گسترده کم سوادها در شبکه های اجتماعی
به جای اسباب بازی، به فرزندانمان خواهر و برادر هدیه بدهیم
شخصیتی که شریعتی درباره او گفت: من هرچه دارم از شما دارم
مسیح علی نژاد : "من و تو" نماینده افکار عمومی داخل ایران نیست/ منابع مالی این شبکه مشکوک است+ تصاویر
احکام نگاه وپزشکی
فیلم/ از پونز چسباندن به پیشانی دختران بدحجاب تا انکار امام زمان(عج) و قرآن
مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران
انجمن اسلامی دانشجویان برگزار میکند:
اکران فیلم دربند در سینما بهمن
قصه طولانی رفع فیلتر فیسبوک در دولت یازدهم
کرسی آزاد اندیشی با موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاهها، دوشنبه 11/9/92
جدیدترین قیمت‌ تبلت در بازار +جدول
جزئیات آزمون دکتری ۹۳/ از ضرایب دروس تا اعلام نتایج
پول هایی که برای تغییر سبک زندگی در ایران خرج می‌شود
برگزاری مسابقه کتابخوانی "باکاروان آفتاب"
بیماری نادر در حیوانات + تصاویر